Over Ons

De Oranjevereniging voor Vorstenhuis en Vaderland is opgericht d.d. 28 april 1982. Althans dat dachten wij gezien het 40 jarig jubileumfeest en een acte uit 1982. Uit een recent gevonden foto blijkt dat de vereniging minstens 50 jaar ouder is.... Zie historie. De vereniging is geregistreerd bij de KvK onder nummer 40310272. De oprichtingsacte vermeldt onder meer:

Doel

Ons doel is het bevorderen van de saamhorigheid van de bevolking en het laten zien van de verbondenheid met de Oranjes. Wij trachten dit doel te bereiken door het organiseren van feestelijke activiteiten voor de bevolking en gasten van Burgh, Burghsluis, Haamstede, Nieuw-Haamstede  en Westenschouwen. De promotie van Burgh-Haamstede is zeker een doel anno 2024.

De vereniging

Wij zijn een vereniging, dat wil zeggen: we hebben leden. De leden betalen contributie. Die bedraagt nu € 10 per jaar. De vereniging kent een bestuur. Elk bestuurslid dient lid van de vereniging te zijn. De algemene ledenvergadering benoemt het bestuur en keurt het jaarverslag en de financiële verantwoording over het afgelopen jaar goed. De ledenvergadering wordt geadviseerd door een kascommissie.  Het bestuur legt verantwoording af aan de leden op de jaarlijkse ledenvergadering en informeert de leden over de plannen voor komend jaar.

De bestuursleden zijn wettelijk verplicht ingeschreven in het UBO-register teneinde eventuele belangenvermenging en bevoordeling controleerbaar te maken. De vereniging moet voldoen aan privacy regels. Het privacy reglement is opvraagbaar bij het bestuur. In het kort houdt het in dat persoonsgegevens uitsluitend worden vastgelegd voor een met name genoemd doel: het uitnodigen voor de ledenvergadering en betaling van contributie. De persoonsgegevens mogen voor geen enkel ander doel gebruikt worden en niet ter beschikking komen aan derden. Dit zelfde geldt voor de gegevens die vastgelegd zijn van de sponsoren.

De vereniging is bereikbaar per mail: burghhaamstedeoranje@gmail.com De bestuursleden zijn natuurlijk ook persoonlijk bereikbaar.

Bestuurssamenstelling

Marja Jonker, voorzitter

pmjonker@zeelandnet.nl

Johan Schepers, penningmeester

j.schepers934@gmail.com

Cor van der Neut, secretaris

CorOvVV@outlook.com

Marieke Bezemer, lid, publiciteit

Trees van Borstel, lid

Hoe ziet het verenigingsjaar voor het bestuur eruit?

Welnu, we starten altijd vlak na de koningsdag met een evaluatie. Wat is er goed gegaan? Wat niet? Is dat aanleiding voor een actie en wie voert die uit? Voorbeelden van evaluaties en maatregelen in recente jaren: zorgen voor goed aangegeven fietsenstallingen, opvang matten voor de springkussens, opstelling van afsluitingshekken, van kramen, plaatsing van afzettingslinten. En verder: welke activiteiten zijn succesvol? Welke minder? Kunnen we meer doen voor de groep van 12 tot 18? Zijn er klachten binnen gekomen?

Na de zomer start het circus weer: het reserveren van een band, aanvragen van vergunningen en subsidie bij de gemeente, benaderen van sponsoren, marktkraamhouders, vrijwilligers en ga zo maar door. Van september tot en met april vergaderen we dan als bestuur meestal eens per maand. Taken worden verdeeld, acties bijgehouden, uitgevoerd en gecontroleerd. Daarna Koningsdag! Als het allemaal loopt, hier en daar wat oplossen en bijsturen, dan is het genieten van die dag, dat hebben we toch maar weer voor elkaar!...Kortom een feest om erbij te horen!

Toch maar een flinke banner regelen....