Oranjevereniging voor Vorstenhuis en Vaderland

In 1932 ging het bestuur van de Oranjevereniging Vorst en Vaderland al op de foto. Dat we in 2022 op 28 april ons 40-jarig bestaan vierden klopt dus al helemaal niet. Het taalgebruik uit de acte van 1982 lijkt te zijn overgenomen uit oudere documenten. Zij vermeldt als doel: Het bevorderen van de saamhorigheid van de bevolking, alsmede het betuigen van de gehechtheid jegens het Koninklijk Huis. Zij tracht dit doel te bereiken door het organiseren van feestelijke evenementen voor de bevolking van Burgh, Burghsluis, Haamstede en Westenschouwen.

Recente geschiedenis

In 2023 was het 10-jarig koningschap van Willem-Aleander van Oranje aanleiding voor een extra feest in het Huis van Burgh op 29 april.

In 2022 vierden we ons "40" jarig bestaan met een spetterend optreden van de band Bonafied en een lasershow in de Schutse.

Vóór de Coronajaren in 2020 en 2021 met samenscholingsverboden, lockdowns en wat dies meer zij, werd Koningsdag op de Beatrixwei gehouden in een feesttent en o.a. met huttenbouwen.

De eerste Oranjevereniging in Nederland

“Hoezee vivat Oranje boven!”, werd met grote vreugde en onder het gelui van de klokken uitgeroepen door de inwoners van Bathmen, toen op 27 februari 1814 Zijn Doorluchtige Hoogheid de Heer Erfprins van Oranje Nassau naar Bathmen kwam om vandaar uit de vesting Deventer te bezichtigen. Deze gebeurtenis wordt beschouwd als het eerste Oranjefeest van Bathmen en de oorsprong van de oudste Oranjevereniging van Nederland. Daar was nog een laatste bolwerk van de Franse overheersing door de Bonapartes. Nadien zijn vele Oranjeverenigingen opgericht ter ondersteuning van het Koninklijk Huis van Oranje Nassau.

Bron: Oranjevereniging Bathmen.

De Oranjes en Burgh-Haamstede.

Oorspronklijke spelling volkslied

Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick van Duytschen Bloedt,
Den Vaderland ghetrouwe
Blijf ick tot inden doet;
Een Prince van Orangien
Ben ick vry onverveert.
Den Coninck van Hispangien
Heb ick altijt gheeert.

In 1898 werd de Oranjevereniging Wilhelmina Haamstede en Burgh opgericht. De eerste foto's van een koningsdag in Burgh-Haamstede dateren uit 1902.

Op 14 mei 1909 werd na de geboorte van prinses Juliana een feest gevierd met een praalwagenoptocht, onder meer met de stoomtram.

In 1924, 5 augustus bouwde men een ereboog voor het nieuwe gemeentehuis van Haamstede voor het bezoek van Koningin Wilhelmina, prins Hendrik en prinses Juliana. Onder de poort poseert de harmonie Witte van Haamstede.

In 1945 werd op 31 augustus na WO II weer koninginnedag gevierd. Op de rechterfoto rijdt het nieuw opgerichte Oranje Comité in de Noordstraat.

In 1946 komt de koninklijke stoet aan bij het gemeentehuis van Haamstede met de Bentley. Het prinselijk paar zit achterin. De rechter foto dateert uit 1948.

22 juni 1954 arriveert Koningin Juliana in Burghsluis. In het midden Koninginnedag 1959 en rechts een foto uit 1978 tijdens een werkbezoek van Prinses Beatrix op 10 mei.

Bron: Terugkieke in de historie van de bijzondere duindorpen Burgh & Haamstede e.a. deel 2 Wim en Ana Maria de Vrieze.

Historie

Het huis Oranje-Nassau is een tak van het huis Nassau, een oud, uit Midden-Duitsland afkomstig adelsgeslacht. Het huis heeft een centrale rol gespeeld in de politiek en overheid van Nederland en kortstondig ook in andere delen van Europa. Het behoort tot de hoge Europese adel. Toen het Huis Oranje met Willem III van Oranje uitstierf voegde zijn Friese neef uit het huis Nassau-Dietz de namen Oranje en Nassau samen. Sindsdien wordt van het huis Oranje-Nassau gesproken. Al is dit huis in 1890 in mannelijke lijn uitgestorven met Willem III der Nederlanden, rekent men nu ook Wilhelmina, Juliana en Beatrix met hun zonen en kleinkinderen tot het huis Oranje-Nassau.

De oudste bekende voorouder is Walram I graaf van Laurenburg aan de Lahn die stierf in 1198. De volgende graaf was zijn zoon Hendrik II van Nassau de Rijke (ca. 1180-ca. 1250) die op zijn beurt werd opgevolgd door Otto I graaf van Nassau (overleden rond 1289/1290).[1] Het Graafschap Nassau.

Het huis Oranje-Nassau werd voor het eerst genoemd in 1544, toen Willem I, graaf van Nassau-Dillenburg (1533-1584), beter bekend als Willem van Oranje of Willem de Zwijger, het Zuid-Franse prinsdom Orange erfde van zijn neef René van Chalon (officieel René graaf van Nassau en prins van Chalon-Oranje), de zoon van Willems oom Hendrik III. Bij het vorstendom hoorde ook de titel Prins van Oranje en de lijfspreuk van Chalon, Je maintiendrai Chalon. Na de dood van koning-stadhouder Willem III in 1702 zou tot 1732 zowel het Huis van Oranje-Nassau als het Huis Hohenzollern aanspraak op de titel maken. Volgens het Traktaat van Partage behielden beide Huizen echter het recht op de titel Prins van Oranje. Omdat koning-stadhouder Willem III na zijn dood geen wettige opvolger had, stierf de Bredase tak van Willem van Oranje uit en ging het huis Oranje-Nassau verder in de zogenaamde Friese tak, het Huis Nassau-Dietz, de nazaten van Willems broer Jan VI van Nassau-Dillenburg. Sindsdien stammen de leden van de Oranjefamilie in de vrouwelijke lijn meerdere keren van Willem van Oranje af; hij is in die zin de stamvader van de huidige Oranjes.

De leden van deze familie hebben in het verleden geregeerd in diverse vorstendommen, prinsdommen, graafschappen, abdijen en koninkrijken waaronder Engeland, Schotland en Ierland. In de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, heersten zij als erfstadhouder, niet als vorst of soeverein heerser.

Na de restauratie regeerden de Oranje-Nassaus in:

Na de Napoleontische tijd werd in de Nederlanden het Koningsschap gevestigd. Te beginnen bij Koning Willem I. Daarna de vorsten Willem II en Willem III, Wilhelmina, Juliana, Beatrix en Willem Alexander.

Bron: Wikipedia